CFR va investi peste 3 milioane de lei pentru construirea unei gări noi în comuna Leorda, întrucât clădirea veche nu mai prezintă siguranță pentru călători. Fundația „Pro Patrimonio” a depus recent o cerere de clasare la Direcția Județeană pentru Cultură din Botoșani pentru protejarea obiectivului istoric, aflat în pericol de demolare.
Gara din Leorda a fost inaugurată la 1 noiembrie 1871, odată cu deschiderea liniei ferate Verești – Botoșani. Construită de Compania Lemberg-Czernowitz-Jassy, gara face parte dintr-o serie arhitecturală unitară, specifică concesiunii din acea perioadă, cu influențe romantice, medievale și neo-gotice, arată Fundația „Pro Patrimonio”.
Clădirea este identică cu gara învecinată de la Bucecea și face parte din cea mai veche serie tipologică de gări din Vechiul Regat. Dacă gările intermediare precum Leorda păstrează un stil mai auster, stațiile terminus beneficiau de compoziții arhitecturale mai elaborate.
Gara din Leorda a devenit un important nod feroviar odată cu inaugurarea liniei spre Dorohoi, la 15 decembrie 1888, fiind singurul nod de acest tip din județul Botoșani.
Fundația „Pro Patrimonio” atrage atenția asupra valorii istorice și arhitecturale a acestui edificiu și solicită autorităților conservarea și restaurarea sa, în locul unei distrugeri ireversibile.
Construirea noii clădiri, scoasă deja la licitație
Sucursala Regionala de Căi Ferate din Iași intenționează să înlocuiască actuala clădire, abandonată de ani buni, cu o construcție nouă, în loc să restaureze obiectivul existent. Clădirea veche de peste un secol va fi reconstruită din temelii.
„Este ceva chiar necesar și oportun ca comuna Leorda să aibă o gară. Sperăm ca în viitorul apropiat, cum se aude de la Ministerul Transporturilor, că linia va fi electrificată. Sper să ne învățăm pe viitor să mergem pe calea ferată”, precizează pentru TVR Iași Ștefan Dulgheru, primarul comunei Leorda.
Gările din Leorda și Bucecea nu sunt înscrise pe lista clădirilor de patrimoniu, dar au o valoare istorică importantă, spun specialiștii.
„Pot să reprezinte un punct de atracție și pot fi restaurate, chiar dacă nu sunt în momentul de față integrate într-o formă de protecție, pentru că vorbesc într-o anumită măsură despre trecutul nostru”, arată Dănuț Huțu, șeful Direcției Județene de Cultură din Botoșani.
Potrivit anunțului de licitație publicat pe SEAP, clădirea care va fi ridicată în locul gării va avea casă de bilete, sală de așteptare, grupuri sanitare, spații administrative și tehnice, precum și un punct medical. Firmele de construcții interesate de proiect se pot înscrie la licitație până pe 28 aprilie.